U kategoriji Kultura, Poslednje Vesti, Prokuplje.

Osvrt na predstavljanje monografije dr Snežane Milojević

Autor 18 sep 2020

PROKUPLJE – Sinoć je blagodarnošću starešine crkve Nikole Ilića u porti hrama Svetog Prokopija predstavljena naučna monografija dr Snežane Milojević  “Zakon zemlje – narativ o prozi Ive Andrića”. O knjizi su govorile dr Danijela Kostadinović, recenznet ove knjige i dr Jelena Mladenović.  Organizator programa bila je Narodna biblioteka “Rade Drainac“ u čije je ime govorio direktor Dragan Ognjanović,  istakavši da je ovo, mimo tradicionalnih manifestacija, prvi  kulturni dogadjaj u njihovoj organizaciji nakon ukidanja vanrednog stanja.

Andrićevim delima bavili su se mnogi filolozi i oni koji to nisu, zaljubljenici u opus ovoga pisca, takođe je dosta pisano o ženskim likovima u prozi ovoga pisca. Uprkos tome, zahvaljujući  autorkinom pristupu  Andrićevim delima, knjiga Snežane Milojević se veoma razlikuje I izdvaja od svega što je dosad objavljeno na ovu temu.

Profesor Filozofskog fakulteta u Nišu, Danijela Kostadinović je istakla svoju radost zbog toga što je recenzent ovako posebne knjige o našem nobelovcu i rekla da je Snežana Milojević kroz lucidne analize pročitavanog, ukazala na razne aspekte ove teme – na istorijske, mitološke, ideološke i religijske elemente, kao I to da metodološka aparatura savremenih književnih teorija nije oduzela sav uticaj pisca na čitaoca, ovoga puta učenog.

Jelena Mladenović je istakla eruditni autorkin pristup temama kojim se bavila, koji u nekim segmentima prevazilazi okvire i književne teorije i istorije . Posebno se osvrnula na radove koji se tiču priča o kojima je malo pisano u našoj nauci, kao što su “Bajron u Sintri”, “Žena na kamenu”, “Igra”, “Žena od slonove kosti”, “Knez sa tužnim očima” i slično. Ukazavši da se u ovoj knjizi ne susrećemo sa banalnom aplikacijom književne teorije na tekst, već je sve na pravi način izbalansirano, zaključila je da je ova knjiga i mnogo više od onoga što je naslovom navedeno.

Sama autorka je istakla koincidenciju da je knjiga ugledala svetlost dana baš u godini kada se obeležava sto godina čitanja Ive Andrića. Daleke 1920. godine objavljeni su: “Put Alije Đerzeleza”, “Nemiri” i “Ex ponto”.  Kao i to da je moto čitave monografije citat iz “Ex ponta” koji akcentuje razornu i nezaustavljivu  moć onoga što Andrić naziva “zakonom zemlje”  – instinkt putenosti koji može pomračiti I najbistriji um. Podsetila nas je na njenu prethodnu monografiju o Andriću i ukazala na niz novih tekstova koji  nisu obuhvaćeni ovom knjigom, jer joj tematski ne pripadaju, nagovestivši da ovo nije kraj njenog bavljenja Andrićem.

Monografiju Snežane Milojević mogu čitati đaci, studenti, ljubitelji dobre književnosti, koji , po preporuci  onih koji su monografiju predstavljali , treba čitati uporedno sa Andrićevim tekstovima.

18 sep 2020. Komentari na vestima starijim od 7 dana su zatvoreni RSS 2.0.